CarbScience

Low Carb High Fat på molekylär nivå

Hur kan man bli tjock av frukt?

på juli 13, 2012

I detta inlägg ska vi titta närmare på relationen mellan kolhydrater och fett i kroppen. Många, om inte alla, skulle nog skratta om man skulle säga att ”man blir tjock av att äta mycket frukt”. Vi är så indoktrinerade i kostvanor som helt och hållet styrs av en mångmiljardindustri, något som vi alla väldigt ofta, om inte alltid, glömmer. Sälja föda är den bästa ”affären” någonsin i människans historia, allt annat kan vi vara utan. När man ibland hör vissa säga att ”frukt är naturens godis”, tycker ingen att det är något konstigt med det. Problemet är att man inte ger ”godis” i denna mening den rätta definitionen. Alla har vi hört talas om ”lördagsgodis”, där den ordentliga svenska familjen endast äter godis på lördagar. Alla föräldrar i landet förstår konceptet med lördagsgodis, godis är inte bra för barnen, därför ger vi de godis ”bara” en gång i veckan.


Om vi nu går tillbaka till uttalandet ”frukt är naturens godis”, blir vi klokare nu? Vad betyder egentligen ”naturens godis”? Låt mig förklara. För 10 000 år sedan fanns det inte Snickers, Daim eller Cola, då fanns det päron, bananer och kokosmjölk. På den tiden, 8000 år före Kristus, åt man frukt väldigt sällan, kanske max 1 gång per månad, om man bodde nära frukten, annars åt man väl 1 gång per år. Det tog människokroppen tiotusentals, om inte hundratusentals, år att ”anpassa sig” till den tillgängliga kosten. Idag är det helt annorlunda. Företag tjänar idag miljarder på att sälja frukt till bla västvärlden som vi egentligen inte behöver, i de kolossala mängder vi får i oss.

Ända sedan vi var barn har vi blivit ”lurade” att apelsiner är lika med C-vitamin. När man tittar på en apelsin, ser man ett stort C-vitamin klot framför sig. Men sanningen kunde tyvärr inte vara längre bort. En apelsin innehåller ca 50mg/100g C-vitamin medan ett kakadu plommon innehåller ca 3500mg/100g C-vitamin. En apelsin innehåller däremot ca 9g/100g kolhydrater, varav ca 3g fruktos. Problemet med fruktos är att när glykogenlagret i levern är fullt, från bröd, ris, pasta, potatis, mm som vi får i oss dagligen, omvandlar kroppen fruktos till glycerol och fria fettsyror som slutar upp med produktion av triglycerider. Det finns alltså en ”enkelriktad” väg från en banan till bukfetma, sjukt i våra öron, men så sant enligt kroppens biokemi.


Nedan följer ett par studier som påvisat sambandet mellan fruktos och fetma. OBS! Det finns hundratals studier som påvisat detta samband men jag har endast valt ut ett fåtal.


I denna studie, ”Effects of dietary fructose or glucose on triglyceride production and lipogenic enzyme activities in the liver of Wistar fatty rats, an animal model of NIDDM”, gav man fruktos och glukos till ”tjocka möss” och såg följande resultat:

– 3 gånger högre produktion av fettsyror
– 56% ökad sekretion av triglycerider
– 86% ökad koncentration av plasma triglycerider

I jämförelse med glukos, var fruktos betydligt ”värre” när det gällde ökad fettproduktion.


I denna studie, ”Fatty acid synthetase activity in the liver and adipose tissue of rats fed with various carbohydrates”, jämförde man effekten av stärkelse, glukos, maltos, sukros och fruktos på triglyceridproduktion hos råttor och fann att fruktos faktiskt hade störst positiv effekt på ökad fettproduktion. Ökat intag av fruktos leder således till ökat produktion av de enzymer som används för Lipogenes (”fettproduktion”), i kontrast till Lipolys som är nedbrytning av fett. Ska man ”bränna fett”, även kallat ”deffar”, ska man alltså undvika frukt.


I denna studie, ”Genetic-related and carbohydrate-related factors affecting liver fat accumulation”, från juli 2012, påvisas att ökat intag av fruktos de facto leder till ökad ackumulation av fett i levern. Problemet med ökad ackumulation av fett i levern kan vi bla läsa om i denna studie, ”Nonalcoholic Fatty Liver Disease and HIV Infection”, som bla påvisar en stark korrelation mellan levercancer och ökad ackumulation av fett i levern.


I denna studie, ”Is hypertriglyceridaemia a risk factor for coronary heart disease?”, kan vi läsa mer om hur bla ett ökat intag av fruktos leder till följande:

– Ökad produktion av triglycerider
– Minskade halter av HDL-kolesterol (”det goda kolesterolet”)
– Ökade halter av LDL-kolesterol (”det onda kolesterolet”)
– Ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar

Om man inte ”rör på sig” samtidigt som man stoppar i sig en massa frukt varje dag ökar faktiskt risken för en hjärtinfarkt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: